The All Seeing Eye
Tutorial (avagy hogyan játsszunk
barátainkkal magyar szervereken)
Az All Seeing Eye, röviden ASE
egy szerverkereső program, mely hasonlóan a GameSpy-hoz az
Interneten fellelhető játékszervereket hivatott felkutatni. A
program csekély mérete ellenére kiváló lehetőségekkel és
könnyű kezelhetőséggel lett megáldva, de a nagy előddel
ellentétben az ASE készítői a program fejlesztésekor a 3D
csicsa-micsa helyett a kezelhetőségre és a tudásra
koncentráltak, így lehetséges az, hogy mára már talán több
játékos használja az ASE-t mint a GameSpy-t.
Ezen tutorial-ban ennek a szerverkeresőnek a
beállítási folyamatait találjátok, egészen a telepítéstől
kezdve.
Először is töltsük le az alkalmazás webes
installerét innen,
vagy tegyük meg ugyanezt a program hivatalos honlapján, a http://www.allseeingeye.com/-on. Ha
letöltöttük a kisméretű installert, indítsuk el és ha a
tűzfalunk rákérdez, engedjük ki a programot az Internetre. A
program ekkor letölti a telepítéshez szükséges programfájlokat
a szerverről, majd, miután ezzel végzett, nyomjunk az Install
gombra. A Disclaimer-t leokézva és az online
readme oldalt bezárva máris a programban találjuk
magunkat, ahol a fejlesztők üdvözölnek minket nyájas mosollyal
az arcukon.
A konfigurálás következik. A fenti
popup panelen kattintsunk a Next gombra, és a következő
panelen állítsuk be az Internet-kapcsolatunk sebességét. Ha
nem tudjuk pontosan, használjuk az Auto-detect
lehetőséget, ha ADSL, vagy kábeles Internetünk van, válasszuk
a Faster rádió gombot. (A pontos mérési eredményekhez
állítsunk le minden sávszélesség-foglaló alkalmazást
(letöltések, stb.)) Ekkor a program leméri a kapcsolatunk
sebességét, majd ha ezzel végzett, hagyjuk jóvá az eredményt
az Accept gombra kattintva. Ha kész, kattintsunk a Next
gombra, majd ismét a Next-re. A Games panelben vagyunk, ahol
ha rendben fel lett telepítve a számítógépre, a játékunk
megjelenik az Installed games szekcióban.
(Amennyiben nem látjuk a játékunkat, de az
mégis a számítógépen van, gördítsük le a Not installed
fület és jelöljük ki a játékot, majd a Program location
mezőben adjuk meg a játék indítófájljának pontos helyét, vagy
használjuk az Auto-search lehetőséget.) Itt adhatjuk
meg továbbá a játékban használatos nicknevünket is, amennyiben
a játék képes előretárolni ezt az információt. Ha sikerült a
procedúra, kattintsunk a Next-re, majd a Finish gombra.
A bal oldali panelen jelöljük ki a játszani
kívánt játékot, majd egy kicsit lejjebb, a Modifiers
fület lenyitva keressük meg ezt az útvonalat:
Modifiers/Country/Europe/Central Europe, majd pipáljuk
ki a Hungary előtti négyzetet.
Ekkor még mindig nem történt semmi, úgyhogy
kattintsunk ebben az állapotban (játék kijelöl + Hungary
kijelöl) a felső eszköztárunk Refresh gombjára (ikon piros-kék
nyilakkal). Ennek eredményeképpen a következő kép fogadott
engem (A keresési eredmény egyébként rengeteg dologtól
függhet, kezdve a keresőszerver kiosztott IP-jén át az
Internet-szolgáltatónkig.)
Kedvenc szerver
hozzáadása
Amennyiben ismerünk olyan szervert, amit nem
listázott ki a program, és tudjuk annak IP címét is, akkor azt
lehetőségünk van hozzáadni a fenti listához, mégpedig a
szerver hozzáadása gombbal.
A felugró ablak első sorában válasszuk ki a
játékot, majd ez alatt adjuk meg az IP-t (portszám nélkül),
valamint ha nem egyezik a portszám az alapbeállított értékkel,
írjuk át azt is. Az OK gomb megnyomására a szerver már hozzá
is lett maradandóan adva a szerverlistánkhoz. Ha több ilyen
szerver is van, akkor ugyanezzel a módszerrel szépen adogassuk
hozzá mindet a szerverlistánkhoz. Nekem jelenleg 4
szervercímről van tudomásom, így ezeket hozzáadogatva a
következő eredményt kaptam:
Csatlakozás jelszavas
szerverekhez
A jelszóval védett szervereket az ASE a
szerver neve előtti kis lakat megjelenítésével mutatja. Ezekre
csak úgy tudunk fellépni, hogyha tudjuk a jelszót. Ha
birtokunkban van, kattintsunk jobb egérgombbal a szerver
nevén, majd a jobbklikk-menüből válasszuk a legalsó sort, a
Server Properties-t, vagy nyomjunk egyszerűen F4-et a
kijelölt szerveren. A felugró panel első sorában adjuk meg a
szerver belépési jelszavát (Password), valamint, ha
rendelkezünk rcon jogokkal, akkor töltsük ki az rcon pw sort
is.
Egy trükk [SLY]THOMi tollából:
Ha szeretnénk megnézni, hogy az aktuális
játékból hány online szerver működik, de mindezt anélkül, hogy
feltelepítenénk a többgigás stuffot, akkor nem kell mást
tennünk, csak hozzunk létre valahol a számítógépen egy darab
új fájlt (pl. Új dokumentum), majd nevezzük ezt át a játék
indítófájljának nevére. (beleírni nem kell semmit.) Tehát
például:
valami.txt => moh_spearhead.exe
Ezután menjünk az ASE-ben a
Filter/Configure Games menüpontba, válasszuk ki a
Not installed szekcióból a kívánt játékot, majd
használjuk az Auto-search opciót a játék
indítófájljának felkutatására. Ha mindent jól csináltunk, a
program meg fogja találni az általunk létrehozott .exe
indítófájlt és már hozzá is adtuk a szerverlistához a
kiválasztott játékot, holott az nincs is feltelepítve.
A magyar szervercímek és IP címeik hamarosan
elérhetőek lesznek a nemsokára induló Szerverek menüpont alatt
a főoldalon. Addig is a szervercímek felkutatására
használjátok a fórumot, vagy a kávézót, de érdemes a híreket
is nyomon követni.
Hát ennyi lenne, ha minden rendben, dupla
kattintás a szerver nevén és a játék megkezdi a kapcsolódási
folyamatot.
-Zagash |